måndag 9 augusti 2010

Bröllopstårtor i vitt och lila


Nu har jag lyckats göra mina första tårtor efter sommaruppehållet, och det var en utmaning måste jag säga. Det är full rulle här hemma mest hela dagarna och så ska jag lyckas klämma in tårtbakande också på något sätt... Kvällarna är inte längre lediga som förr, eftersom Ture minsann inte förstått att barn ska i säng tidigt ;)

Brudparets önskemål var ganska stilrena tårtor i lila och gräddvitt, och gärna med katter eftersom båda är kattälskare och har varsin katt.

Chokladbottnar fyllda med ljus respektive mörk chokladmousse
Spacklade med italiensk marängsmörkräm och täckta med marsipan
Dekorationer i sugarpaste






16 kommentarer:

  1. Helt otroligt fina tårtor! Vilket fint tryck på hjärtarna, var har du köpt det?
    Kan tro att det är en utmaning att baka när du har en liten bebis hemma.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina tårtor det blev! Väldigt stilrena och jag gillar den lila färgen.

    Och så supersöta katter du gjort!

    Märks inte på tårtorna att du haft fullt upp med en liten bebbe inte ;-)

    SvaraRadera
  3. Superfina tårtor! =) Kul att se att lite nya tårtor här, du har varit saknad =D

    /Lisa - Sockerrus

    SvaraRadera
  4. Vilka snygga tårtor, så härligt vita och fina med alldeles lagom med dekorationer

    SvaraRadera
  5. Välkommen tillbaka! Dessa bröllopstårtor är verkligen jättevackra, och katterna riktigt söta =)

    SvaraRadera
  6. Vilken fantastisk tårta!
    Brudparet måste ha varit mer än nöjda för du har ju prickat in både färgerna och katterna!

    Hur gör du dina rosor? SKulle vara kul att få se de i bildform eller som en youtube-tutorial kanske. Sååå snygga!!

    SvaraRadera
  7. Ja du gör det bra som lyckas tårta fast du har barnen hemma:)

    Fantastiskt vackra tårtor. Jag vill beställa till september om det går bra. Kan jag få tag på dig någonstans för pris och beställning? / Jecca

    SvaraRadera
  8. Vilka otroligt fina tårtor!!! :)

    SvaraRadera
  9. Gör du dessa rosor själv?! Så otroligt fina!

    SvaraRadera
  10. Tack vad ni är snälla!!! Känns kul att vara tillbaka igen :)

    Erika: Jag har använt en av dessa utstickare: http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=2698

    Annelie: Jag ska försöka hinna göra en steg-för-steg-beskrivning för hur jag jag gör mina rosor nu under hösten!

    Remsan: Japp jag gör dem själv :)

    Vid frågor så kan ni nå mig via mail också, adressen finns i min presentation till vänster här på sidan!

    SvaraRadera
  11. Tårtorna är jättevackra! Gillar speciellt de stora rosorna, de är sååå fina! Men jo, inte har man ju riktigt samma tid som förr att göra tårtor...märks mera och mera nu, tycker jag. Kanske det ändrar om nåt år, eller så. ;-)

    SvaraRadera
  12. Otroligt fina tårtor =D
    Har du ett bra recept på chokladbotten?

    SvaraRadera
  13. Jag gillar hjärtana med trycket på, verkligen en fin detalj! :)

    SvaraRadera
  14. Suss: Det receptet jag använt mig av och tycker om:

    Chokladbotten (24cm springform)

    •3 ägg
    •3 dl socker
    •75 g smör
    •1,5 dl mjölk
    •4 dl vetemjöl
    •3 tsk bakpulver
    •0,75 dl kakaopulver

    1.Vispa ägg och socker vitt och fluffigt i en bunke.
    2.Smält smöret i en kastrull och häll sedan ner mjölken och värm dessa tillsammans.
    3.Rör ner i äggblandningen.
    4.Blanda ihop de torra ingredienserna och vänd ner till en slät smet.
    5.Smöra springformen (en rund form med platt botten och avtagbar kant) och strö över mjöl så att hela formen blir täckt.
    6.Slå bort det överflödiga.
    7.Häll ner smeten och sätt formen mitt i ugnen på 175 grader i cirka 45-50 min.
    8.Kortare tid med varmluftsugn.
    9.När tårtbottnen börjar få en fin färg, lägg folie ovanpå för att skydda botten från att bli för mörk.
    10.När botten har svalnat och är ur tagen ur springformen delas den i tre lager.

    SvaraRadera