måndag 15 mars 2010

En perfekt tårtbotten

Jag har inte använt köpetårtbottnar till någon av mina tårtor som jag gjort sedan jag började med tårtbakning som hobby, för det är ju så enkelt och mycket godare att baka en själv! Jag lyckades hitta ett så himla bra recept från början, har aldrig misslyckats med det (förutom ett par gånger då min stressade hjärna glömt någon ingrediens...)Det är ett recept som kallas Monnies tårtbotten, som jag hittat på Familjeliv. Denna tårtbotten blir hög och jämn och fin, och går lätt att dela i tre.

5 ägg
3dl strösocker
1,5dl vetemjöl
1,5dl potatismjöl
2,5tsk bakpulver
(Ev. smaksättning, t ex citronessens eller vaniljessens)

Jag börjar med att slå på ugnen på 175 grader och sedan smörjer jag en 24cm springform med flytande margarin.
Sedan klipper jag en krage av bakplåtspapper och fäster i formen, för att tårtbotten inte ska kunna välla över vid gräddning. Och så penslar jag på lite margarin på pappret och bröar formen. Jag använder oftast vetemjöl för det ger en fin slät yta med neutral smak, men tycker det är gott att använda kokosflingor också! Jag är inte så mycket för ströbrödssmak däremot.
Sedan mäter jag upp och blandar mjöl, potatismjöl och bakpulver i en skål.
Därefter är det dags att knäcka äggen och mäta upp strösockret i en vispskål.
Jag vispar med elvisp tills smeten blivit ljust gul och pösig.
Sedan siktar jag ner mjölblandningen och rör försiktigt. (Rör även ner ev. smaksättning)
Därefter häller jag smeten i formen och sätter in den i nedre delen av ugnen. Nu är det viktigt att inte öppna ugnsluckan under de 20 första minuterna!
Efter ca 20 minuter öppnar jag och lägger en bit folie löst över formen för att förhindra att tårtbotten blir vidbränd på ytan. Men detta är ju olika beroende på hurdan ugn du har så det är bara att låta den gräddas tiden ut om du inte har problem med detta.
Efter 40-45 minuter är tårtbotten klar!
Innan jag stjälper upp den på bakplåtspapper har jag låtit den svalna i formen 5-10 minuter.

Jag lindar in bottnen i plastfolie och när den svalnat helt fryser jag in den. Det är så mycket enklare att dela en halvtinad botten snyggt, den smular sig inte som en nybakad gör!

14 kommentarer:

  1. det var riktigt perfekt !!

    SvaraRadera
  2. Kan man spackla en tårta med grädde även om man ska ha sp på den? Har läst någon stans att man inte ska det, men sen verkar det som om det är många som gör det ändå...

    SvaraRadera
  3. Anna: Jag spacklar numera nästan alltid med grädde, det är det som folk tycker är godast har jag märkt. Om man bara kommer ihåg att fodra locket, alltså pensla på olja på den sidan som kommer att komma i kontakt med grädden så går det bra. Använd en olja med neutral smak som t ex varmpressad rapsolja. Eller så kan man som jag gjort ibland, använda flytande margarin. Det har funkat på marsipan för mig i alla fall.

    OBS! Om man använder Ballinas sugarpaste så ska man inte behöva fodra innan!

    SvaraRadera
  4. Vilken ljuvliga tårtor du gör!!! Synd att man bor så långt borta!Kan man fixa tårtan dagen innan om man fordrar marsipanlocket med varmpressad rapsolja eller flytande margarin. Kan man även dekorera den klart? H. Maria från Finland.

    SvaraRadera
  5. Hej Maria! Japp, du kan täcka tårtan dagen innan, och även dekorera. Det gör jag ofta!

    SvaraRadera
  6. Gräddar du med varmluft eller ej?

    SvaraRadera
  7. Sandra: nej, jag har bara en vanlig hederlig gammal ugn :)

    SvaraRadera
  8. Hej! Jättefina tårtor. När du gör tårbottnarna använder du stora ägg då?

    SvaraRadera
  9. Liselott: Tack! Jag använder vanliga mediumstora ägg :)

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Vilken underbar blogg! Superfina tårtor och många bra tips! Sitter här och letar inspiration till min minsta pojkes dop och nu blev jag väldigt inspirerad, vill göra allt! :)

    SvaraRadera
  11. aaså wooow, vad fina tårtor du gör. Sååå duktig!!
    nu ska jag ´bannemej göra tårtor till lillens 1års kalas om två månader! TACK

    SvaraRadera
  12. Hur många personer räknas en tårta på 24 cm i diam till!? Mycket bra steg för steg instruktioner! :)

    SvaraRadera
  13. precis tagit ut denna tårtbotten ur ugnen och vad hööög den blev när den stod i ugnen :D Men nu har den sjunkit och blivit "normalstor" bästa receptet jag provat på bottnar, brukar ha oturen att de sjunker ihop i mitten :( men denna lär jag göra fler gånger!!

    SvaraRadera
  14. Kan man göra den med att ha lite kakao i så det blir en chokladbotten?

    SvaraRadera