onsdag 3 februari 2010

Recept på fluff!

Jag tänkte så småningom börja lägga in lite recept på bl a sånt jag fyller mina tårtor med, om jag nu får tiden att räcka till dvs. Kan ju bli knepigt när det tredje barnet är på väg! Men här kommer i alla fall ett enkelt recept: Fluff gjort på chokladgodis!

180g valfritt chokladgodis, t ex Geisha, dumle, blockchoklad, vit choklad (mums!)mm.
3dl grädde

Bryt eller dela chokladen i små bitar. Hetta upp grädden tills den nästan kokar, men den får absolut INTE koka! Ta bort kastrullen från spisen och lägg sedan godiset i grädden och rör tills det smält ordentligt och inga bitar finns kvar. Detta kan ta olika lång tid beroende på godissort, t ex dumle tar lite längre tid. Sedan låter du det svalna och ställer in det i kylen i minst 6 timmar, gärna över natten om du har möjlighet. Sedan är det bara att vispa upp det till ett härligt fluff, att fylla tårtan med eller varför inte bara äta som dessert tillsammans med lite syrliga bär!

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Vi kikade in på din sida för första gången idag, du e ju grym. Vilka tårtor, vi kommer förbi och provsmakar. Från och med nu kommer du vara våran första tårtmakare. Vi hörs. // Anders och Maria

    SvaraRadera
  2. Kul att ni också kikade in här! Det är bara att ni hör av er när det nalkas kalas :)/Maria

    SvaraRadera
  3. Fluff är gott, mycket gott :) Speciellt dumlefluff.

    SvaraRadera
  4. Hejsan!!
    Hittade dig via Google:)
    Ska baka tårtor till dotterns 15 års kalas på lördag:)
    Kan du kanske hjälpa mig med lite fyllningar:)??
    kan man ha 2 olika fyllningar i en tårta?? När man gör en sats fluff efter ditt recept räcker det till 1 tårta eller bara ett lager?
    Har du recept på olika fluffar eller fyllningar som är goda att ha ihop?? Vi blir ca 45 st så hur många tårtor ska jag göra ?? Tacksam för all hjälp :)

    Min mail är annalindebladh@hotmail.com

    Mvh Anna

    SvaraRadera